ΠΙΘΑΝΩΣ Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΘΕΑΣ ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΓΚΡΕΜΙΣΤΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΕΞΑΛΛΟ ΠΛΗΘΟΣ ΤΩΝ ΔΟΓΜΑΤΙΣΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΝΩ ΤΟΥ ΧΤΙΣΤΗΚΕ Η ΠΡΩΤΗ ΤΡΙΚΛΗΤΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ» ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΣΤΕΥΟΜΕΝΟΥ ΩΣ ΤΑΦΟΥ ΤΟ «ΑΓΙΟΥ» ΤΟ 413 μ.Χ. (Η ΟΠΟΙΑ ΚΑΗΚΕ ΤΟ 635μ.Χ), ΑΠΟ
 ΚΑΠΟΙΟΝ ΛΕΟΝΤΙΟ ΔΙΟΙΚΗΤΗ ΤΗΣ ΡΩΜΑΙΚΗΣ 4ΗΣ ΥΠΑΡΧΙΑΣ ΤΟΥ ΠΡΑΙΤΟΡΙΟΥ ΤΟΥ ΙΛΛΥΡΙΚΟΥ, ΠΟΥ ΤΟΤΕ ΕΙΧΕ ΕΔΡΑ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
ΣΤΗΝ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ» ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΥΡΚΑΓΙΑ ΤΟΥ 1917 ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.

ΟΙ ΚΟΛΩΝΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΚΡΙΝΟΝΤΑΙ ΕΧΟΥΝ ΚΛΑΠΕΙ, ΑΠΟ ΕΛΛΑΝΙΟ ΝΑΟ, ΟΛΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  ΣΥΓΚΛΙΝΟΥΝ ΟΤΙ Ο ΝΑΟΣ ΑΥΤΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΝΙΑ ΘΕΑ ΔΗΜΗΤΡΑ.
ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΣΗΜΕΙΩΣΟΥΜΕ ΟΠΩΣ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΕΓΓΡΑΦΑ ΠΟΥ ΕΓΡΑΨΑΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ («Μαρτυρολογία», Κ.Α.), ΟΤΙ H ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ» ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙ ΤΟ 370 μ.X ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΑΚΟΜΗ ΑΝΑΠΤΥΧΤΕΙ. 

ΕΠΙΣΗΣ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΠΟΥΘΕΝΑ ΤΟ ΟΝΟΜΑ «ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ» ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ. 
ΤΑ ΠΕΡΙ «ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ» ΣΧΕΤΙΚΑ ΕΓΓΡΑΦΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΧΟΥΝ ΓΡΑΨΕΙ ΤΑ ΔΟΓΜΑΤΙΣΜΕΝΑ ΙΕΡΑΤΕΙΑ, ΞΕΚΙΝΟΥΝ 300 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ ΤΟΝ ΥΠΟΤΙΘΕΜΕΝΟ  ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ». 
Η ΑΝΑΦΟΡΑ ΓΙΑ ΛΕΙΨΑΝΑ ΣΕ ΚΙΒΩΡΙΟ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ, (ΤΟ 1917 ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΟΤΙ ΒΡΕΘΗΚΕ ΕΝΑ ΦΙΑΛΙΔΙΟ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΜΕΣΑ ΜΙΑ ΣΚΟΝΗ Η ΟΠΟΙΑ ΚΑΠΟΙΟΙ ΥΠΕΘΕΣΑΝ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΠΟΞΗΡΑΜΕΝΟ ΑΙΜΑ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ». ΤΟ «ΚΙΒΩΡΙΟ» ΠΟΥ ΥΠΟΤΙΘΕΤΑΙ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΜΕΣΑ ΛΕΙΨΑΝΑ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ», ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΙΧΑΝ ΚΛΕΨΕΙ ΟΙ ΝΟΡΜΑΝΔΟΙ ΤΟ 1185 ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΟ ΑΒΑΕΙΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΛΑΥΡΕΝΤΙΟΥ ΣΤΟ ΚΑΜΠΟ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΙΤΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΜΕΤΑΦΕΡΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟ 1978. 
ΕΠΙΣΗΣ ΔΕΝ ΕΠΙΒΕΒΑΙΩΝΕΤΑΙ ΑΔΙΑΜΦΙΣΒΗΤΗΤΑ ΟΤΙ ΥΠΗΡΧΕ ΑΡΧΙΚΟ ΚΤΙΣΜΑ ΤΟΥ ΤΑΦΟΥ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ», ΣΕ ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΧΩΡΟ, ΑΦΟΥ ΟΠΟΙΟΔΗΠΟΤΕ ΚΤΙΣΜΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΑΥΤΟ ΠΡΟΕΡΧΟΤΑΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΛΛΑΝΙΟ ΝΑΟ ΠΟΥ ΥΠΗΡΧΕ ΕΚΕΙ. 
ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΥΓΚΛΙΝΟΥΝ ΣΕ ΙΣΧΥΡΕΣ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΟΤΙ ΟΛΗ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΕΡΙ ΘΑΥΜΑΤΩΝ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ, ΚΤΛ, ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΔΟΓΜΑΤΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΘΟΛΟΥΡΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΙΚΑΣΙΕΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ, ΠΕΡΙ ΥΠΑΡΞΕΩΣ Ή ΜΗ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ» » ΚΑΙ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ ΤΟΥ, ΤΟΥ «ΛΕΟΝΤΙΟΥ», ΤΟΥ «ΚΙΒΩΡΙΟΥ», Κ.Α. ΒΛΕΠΕ ΤΟ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ Γ. I. ΘΕΟΧΑΡΙΔΗ «ΣΙΡΜΙΟΝ Ή ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ».
https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/makedonika/article/viewFile/6196/5931
ΕΧΟΝΤΑΣ ΥΠΟΨΗ  ΟΤΙ ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ ΟΜΟΛΟΓΟΥΝ ΟΤΙ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ» ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΥΠΗΡΧΕ ΑΡΧΑΙΟΣ ΕΛΛΑΝΙΟΣ ΝΑΟΣ, (ΠΟΥ ΥΠΟΘΕΤΟΥΝ ΟΤΙ ΕΙΧΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΚΑΒΕΙΡΟΥΣ. ΒΛΕΠΕ ΣΕΛΙΔΑ 27 ΣΤΟ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ Γ. I. ΘΕΟΧΑΡΙΔΗ «ΣΙΡΜΙΟΝ Ή ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ») ΚΑΙ ΟΤΙ ΠΑΝΩ ΣΕ ΝΑΟΥΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΝΙΑΣ ΘΕΑΣ ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΕΧΟΥΝ ΧΤΙΣΤΕΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ», ΒΓΑΖΟΥΜΕ ΤΟ ΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ  ΟΤΙ Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ «ΑΓΙΟΥ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ» ΚΤΙΣΤΗΚΕ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΝΑΟ ΤΗΣ ΘΕΑΣ ΔΗΜΗΤΡΑΣ ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ ΤΟΥ ΕΛΛΑΝΙΟΥ ΝΑΟΥ.  
ΒΛΕΠΕ: https://www.gargalianoi.com/2017/04/20/εκκλησιεσ-που-χτιστηκαν-πανω-σε-αρχαι/
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΑΚΕΔΩΝ